louiseulander

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Australiens GP

Av Louise Ulander - 22 mars 2012 15:30

I helgen kördes ju Australiens GP i Formel 1, och jag hade ju lovat er att skriva om racet, men har inte hunnit göra det än så jag tänkte göra det nu. Bättre sent än aldrig, right?!


Efter kvalet som var i lördags så var det McLaren längst fram med båda sina bilar. Button startade i Pole Position före Hamilton som startade tvåa. Det var första gången det hände sen 2009, att McLaren hade båda sina bilar i första startled. Kvalets stora överraskning var Romain Grosjean som kvalade in sig på en tredje plats, för sitt stall Lotus Renault. En stor besvikelse efter kvalet var toppstallet Ferrari som hade sina bilar på tolfte och sextonde plats. Alonso som startade tolva gjorde ett förarmisstag och parkerade sin bil i sandfollan i Q2. 

Det här racet var världsmästaren sen 2007, Kimi Räikkönens första start sen han lämnade sporten 2009. Han hade ganska hög press på sig eftersom de flesta hade ganska höga förväntingar på honom. Men kvalet gick inte speciellt bra, så han startade bara på en sjuttonde plats.


I starten gjorde Rosberg, som startade sjua en riktigt bra start och klev upp på en fjärde plats, och Button tog ledningen framför sin teamkamrat Hamilton. Webber fick en skada i starten på sin bil, som även Senna fick, och gick in redan varvet efter för att åtgärde det. Grosjean som startade trea, gjorde en väldigt dålig start och halkade ner några platser i starten.

På varv åtta hade Massa kört upp sig sex platser, och Perez hade kört upp sig tolv platser sen starten. Han startade för övrigt 22a.

På varv elva körde Schumacher av banan, så Vettel kunde lätt ta över tredje platsen. Schumacher fick även problem med växellådan.

Räikkönen har kört upp sig väldigt bra, på fjorton varv har han kört upp sig till en åttonde plats.

På det 33e varvet satt Webber racets än så länge snabbaste varv, och på det 37e varvet parkerade Petrov på start-/och målrakan så säkerhetsbilen var tvungen att komma ut så dom kunde få bort den så racet kunde fortsätta. Det var för övrigt den sjunde gången på dom senaste elva racen som säkerhetsbilen var tvungen att komma ut i Australien.

Varv 41 fick Kovalainen parkera i garaget samtidigt som säkerhetsbilen lämnade banan och det blev en omstart. 

På varv 45 meddelade Räikkönen till sitt team att det föll skräp från Kobayashi´s bakvinge, och mycket riktigt så syntes det tydligt på reprisbilderna.

Med tio varv kvar på racet stötte Massa och Senna ihop i kurva fyra och både bilarna fick lidande skador. Senna kom ut med punktering på det vänstra framdäcket, så han for in och bytte däck på nästa varv, medan Massa fick avbryta racet.

På det sista varvet kom Maldonado som såg ut att ta säsongens första poäng, för högt upp på kerben och tappade kontrollen på bilen, så han for in i muren bredvid banan. Button vann racet och tog sin tredje vinst i Australien.


Efter racet klev en glad Button upp på podiet efter att ha tagit sin trettonde vinst för karriären, och den tredje i Australien. Vettel förhindrade McLaren att ta både första och andra plats, genom att ta andraplatsen före Hamilton. Webber kom fyra just före Alonso.   Det var endast sexton bilar som genomförde hela loppet.


Melbourne

Namn: Albert Park
Banans längd: 5.303 km

Antal varv: 58

Racets längd: 307.574 km

Varvrekord: 1:24.125 - M Schumacher (2004)


                           

orkar inte skriva om bilderna, men om ni vill veta mer om dom kan ni gå in här och läsa. Det var där ifrån jag tog dom.  


Kanske blev osammanhängande, men ni får leva med det. Tog ganska lång tid att göra det här inlägget så orkr inte redigera så mycket, haha.

 
 
Kungen

Kungen

22 mars 2012 16:52

Villa ha en men det blev en schäfer istället :)

Det är bra med mig, hur är det själv?

http://kungen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Ulander - 16 maj 2015 13:49

Jag har funderat en hel del på hur jag ska göra med bloggen. Jag vet inte om bloggning är min grej, samtidigt som jag älskar att skriva. Att jag har några tappra läsare som fortfarande hänger kvar är verkligen superkul! Jag känner ibland att jag ...

Av Louise Ulander - 23 september 2014 12:01


Natten till igår vaknade jag vid tjugo i fyra på morgonen då jag hade en väldigt otrevlig dröm som jag egetnligen inte forstod allvaret med innan kvällen då jag började må skit. Ledsen, ndestämd och ångest. Men jag pratade ut med en vän som hjälpte m...

Av Louise Ulander - 21 september 2014 15:19


Hade ställt klockan på kvart över sju imorse och kastade benen över sängkanten vid halv åtta. Duschade och förberedde mig och vovven inför agilitykursen i Medle. Vi kom först in i hockeyrinken vilket var sjukt skönt då Mira har en tendens till, som n...

Av Louise Ulander - 16 september 2014 14:34


För lite drygt en timma sen så blev Mira upphämtad av vår fantastiska hundinstruktör som ville låna henne några timmar. Hon ville se om hon kunde hitta en anledning till varför hon är så galen som hon är när det kommer till vissa situationer. Jag hop...

Av Louise Ulander - 30 augusti 2014 20:54

Har funderat länge på om jag ska återuppta bloggandet eller om jag ska låta det ligga på is ett tag till. Men nu känner jag att jag vill ge det ett försök. Jag kommer mest att skriva om mitt liv tillsammans med min vovve och vad vi gör på dagarna, me...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en 16-årig tjej från Skellefteå som skriver om mina intressen fotboll, gokart och Skellefteå AIK. Jag skriver även allmänt om tonårslivet här uppe i Norr!
Kontakt: lollos.blogg@hotmail.com

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Väder

klart.se

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Kategorier

Gästbok

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards